Μερικές κοινωνιολογικές επισημάνσεις και μια οφειλόμενη τοποθέτηση

articlesτου Κώστα Ανδρίτσου

Η εποχή του Facebook και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης έδωσαν την ευκαιρία στον κάθε έναν από εμάς να κάνει τις απόψεις του ευρύτερα γνωστές.

Για την ακρίβεια, με την ευκολία αποδοχής εικονικών “φίλων”, η ευρύτητα που δόθηκε στην απήχηση των απόψεων ήρθε σε αντίθεση με την έως τώρα παραδοχή, που λίγο έως πολύ ευσταθούσε, πως για να έχει διακινηθεί πολύ μία ιδέα, μάλλον θα αξίζει κιόλας.
Φτασαμε λοιπόν στο σημείο τα μέσα κοινωνικης δικτύωσης να έχουν έναν σκασμο ιδέες, απόψεις, γκρίνιες, επιχειρηματολογίες και άλλα καλούδια.
Ότι όμως ισχύει για τα εμπορεύματα, ισχύει και για τις ιδέες:

1ον Όταν δεν κοπιάσεις το παραγώμενο αποτέλεσμα έχει μεγάλες πιθανότητες να είναι μπούρδα.

2ον Στην τρομακτική υπερπροσφορα, τρομακτική αναλογικά με την πενιχρή ζήτηση, πέφτει αυτομάτως η ποιότητα του παραγώμενου προιόντος.

Ενώ αυτό το πρόβλημα θα έπρεπε να απασχολήσει τον κόσμο του διαδικτύου, ήταν τόσο βολικό που τελικά το αγκάλιασε. Αρχίσαμε να γεμίζουμε λοιπόν με φτηνές ιδέες, φτηνή γκρίνια, με το κιλό, ανεξοδη επιχειρηματολογία, επειδή “έλα μωρέ, ποιός θα κρίνει ότι γράφω, τζάμπα είναι”.

Δεν μας νοίαζει τι γράφουμε, αρκεί να γράφουμε..Να φαίνεται ότι γράφουμε, επειδή και οι άλλοι γράφουνε, εμείς αυτό που γράφουμε είναι πιο έξυπνο βέβαια, αφού το κρίνουμε υποκειμενικότατα εμείς.

Πάμε λοιπόν στην αγαπημένη μας καθημερινότητα. Εδώ και κάποιο χρονικό διάστημα, υπάρχει μία αντιπαράθεση ανάμεσα σε διάφορα άτομα στο χωριό, η οποία εκφράζεται και μέσα από το Facebook. Ερχόμαστε λοιπόν σε επαφή με ιδέες, κάποιες από τις οποίες ανταποκρίνονται πλήρως στην παραπάνω μίνι-ανάλυση.

Γκρίνια, κακεντρέχεια, χωρίς ποτέ να κατονομάζεται κάποιος ή κάποια λύση, ίσα ίσα για να εκφράσουμε την αγανάκτηση μας (εάν ήμουν πονηρός θα έλεγα ότι κάποιοι χρησιμοποιούν το μέσον και για να εκφράσουν προσωπικά συμφέροντα, πέρα από αγανάκτηση).

Όλα αυτά γίνονται ανέξοδα, σχεδόν πάντα ρίχνεται η μπάλα στην εξέδρα και πηγαίνουν όλοι για ύπνο ικανοποιημένοι. Κάποιος θα μπορούσε βέβαια να πει πως το ίδιο ισχύει και για το παρόν κείμενο, αν δεν ακολουθούσε η συνέχεια.

Χθες έκανε την εμφάνιση της η υπηρεσία του υγειονομικού στο χωριό Βάστα, για να ελέγξει το καφενείο του Τζίκου μετά από επώνυμη καταγγελία του Γιάννη Κότσιρα. Αυτή η καταγγελία δεν είναι η πρώτη από τον συγκεκριμένο, καθώς, ο άνθρωπος αυτός, έχει δηλώσει πως θέλει να κλείσει το καφενείο.

Θα ήθελα πολύ να συζητήσω πάνω στην οπτική του για το ζήτημα, εάν υπήρχε ίχνος λογικής σε αυτήν. Λογική δεν υπάρχει, φαίνεται να υπάρχει όμως ακροατήριο του εν λόγω κυρίου, που κατοικεί στον ξενώνα και λέγεται Ισιδώρα, η οποία σε υπογεγραμμένη απ τον άντρα της επιστολή προς τον σύλλογο Βασταίων, κάνει λόγο για “οικογενειακά μονοπώλια που στηρίζονται εις βάρος του ξενώνα”. Δεν ξέρω σε ποιόν πλανήτη κατοικεί, σε ποιό τηλεοπτικό πάνελ νομίζει ότι είναι ώστε να χρησιμοποιεί τέτοιες εκφράσεις ή ποιόν καταφέρνει τέλος πάντων να πείσει.

Επίσης, δεν θα κάτσω να γράψω ούτε τι είναι το συκεκριμένο καφενείο, ούτε πόσα χρόνια βρίσκεται ανοιχτό και τι λειτούργημα έχει επιτελέσει και συνεχίζει να επιτελεί. Μπορεί διαδικτυακά το καφενείο να μην υπάρχει και να μην έχει φωνή, αλλά στην πραγματική ζωή αυτά που έχει προσφέρει δεν θα τα ισοφαρίσουν ούτε αρκετά τρις Μεγαμπαιτ.

Οποιοσδήποτε έχει έρθει έστω μία φορα στο χωριό, ξέρει…

Δεν ξέρω αν έχει μείνει στο χωριό κάποιο υγιές κομμάτι που να το απασχολούν όλα αυτά ή αν θα κερδίσει τελικά η μικροψυχιά και ο παραλογισμός. Για όσους λοιπόν κόπτονται για το χωριό και ποστάρουν μανιωδώς, κάποια από τα προβλήματα έχουν όνοματα και παρέες. Καιρός να πούμε τα πράγματα με το όνομά τους.

Ανδρίτσος Κώστας, εγγονός Χρήστου και Βασιλικής Παπανδρέου (Τζίκου)

ΥΓ.

1. Δεν θέλω να κριτικαρω κινήσεις- ιδέες από άτομα που πονάνε το χωριό και βλέπουν τους εαυτούς τους ως κομμάτι του χωριού. Ελπίζω ο αναγνώστης να μπορεί να κρίνει σε ποιές περιπτώσεις αναφέρομαι.

2. Μονοπώλιο λέγεται μία επιχείρηση που δεν έχει ανταγωνισμό. Αυτό που έχουμε μάθει να λέμε με αρνητική χροιά μονοπώλιο, και έχει επικρατήσει τελικά η χρήση του στην ελλάδα, είναι η επιχείρηση εκείνη που είτε επειδή είχε αρχικό κεφάλαιο μεγάλο, είτε λόγω τύχης είτε λόγω άλλων παραγόντων κατάφερε να κλείσει τις αντίπαλες επιχειρήσεις χρησιμοποιώντας μέσα της αγοράς.

Στο χωριό το καφενείο έμεινε μονοπώλιο δυστυχώς λόγω γηρατειών και θανάτου. Και που υπάρχει ακόμα είναι σε πείσμα μιας γιαγιάς, που ανάθεμα αν βγάζει και τίποτα. Η χρησιμοποίηση λοιπόν του όρου οφείλεται σε άγνοια, θέλει να δημιουργήσει εντυπώσεις ή και τα δύο?

3.Δυστυχώς με αυτό το κείμενο θα δοθεί λίγο ακόμα νόημα στην ύπαρξη μερικών που δεν τους έχει μείνει τίποτε άλλο να ασχοληθούν. Θα τους δυσαρεστήσω λέγοντάς τους πως είναι το πρώτο και τελευταίο κείμενο, ενω απευθύνεται σε τρίτους για την ενημέρωση τους και όχι στους ενδιαφερόμενους. Έτσι, για την ιστορία και την πολυφωνία…

2 thoughts on “Μερικές κοινωνιολογικές επισημάνσεις και μια οφειλόμενη τοποθέτηση

  1. Θα μπω κατευθείαν στο θέμα μιας και ο πρόλογος που έχεις κάνει καλύπτει εξ’ολοκλήρου τις απόψεις μου και στο θέμα των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, αλλά και στην εμπεριστατωμένη μπουρδολογία των απόψεων….
    Σε ένα γεγονός που έχει πραγματοποιηθεί σε πραγματικό χωροχρόνο και που έχουν λάβει μέρος σε αυτό κάποια υπαρκτά πρόσωπα, σίγουρα δικαιούται να λογοκριθεί, πάντα βασιζόμενο στα πραγματικά γεγονότα και στις αλήθειες που ειπώθηκαν.
    Η μόνη διαφωνία που έχω, ( αν μπορεί να κατονομάσει έτσι), αναφέρεται στο μόνιμο πρόβλημα που υπάρχει, όταν ανεύθυνα κάποιος, ( αν όχι πολύ καλά μελετημένα ), αποκόπτει λέξεις και φράσεις από ένα κείμενο – απάντηση που έχει αναρτηθεί δημόσια και επιχειρηματολογεί επάνω σε αυτές, όχι, (όπως πολύ σωστά τοποθετήθηκες), για να απαντήσει στους ενδιαφερόμενους……, αλλά για να ενημερώσει – παραπληροφορήσει – κατευθύνει τρίτους!!!
    Άξιο απορίας σε ποιούς τρίτους απευθύνεται η ενημέρωση!
    Δεν έχει νόημα λοιπόν να σου απαντήσω, μιας και απ’ότι ξέρω από συζήτηση που είχαμε κάνει παλιότερα δεν σε ενδιαφέρει το χωριό και η τύχη του.
    Δεν έχει νόημα να απαντήσω μονολογόντας αφού εσύ, ( όπως μόνος δήλωσες στο κείμενό σου ), δεν πρόκειται να απαντήσεις και κάθε σκεπτόμενος αντιλαμβάνεται το γιατί.
    Αυτό όμως που έχω να πω είναι, πως καλά θα κάνει όποιος θέλει να εκφράζει την κριτική άποψή του, που είναι και το ζητούμενο σε ένα δημοκρατικό διάλογο, να είναι έτοιμος να ακούσει, ( όχι να υιοθετήσει), και να επεξεργαστεί τις απόψεις και τα συμπεράσματα από τα υπαρκτά, όπως προανάφερα, γεγονότα, που αναλογίζομαι ότι μπορεί λόγο χιλιομετρικών αποστάσεων να μην είναι ενήμερος, και μετά να εκφράζεται δημόσια. Με αυτόν τον τρόπο συμβαίνουν δύο καλά:
    α/ αποφεύγει να παρεξηγηθεί….. μιας και μπορεί να απαντήσει όταν του απευθύνουν κάποιες εύλογες ερωτήσεις που δημιουργούνται αναπόφευκτα!
    β/ καλλιεργεί κάποιος την κριτική σκέψη και έτσι είναι σε θέση να εκφράσει την άποψή του, (όχι βασιζόμενος στο μπερδεμένο στο μυαλό του συναίσθημα…), έστω και αν αυτή τον φέρει αντιμέτωπο με το παραμύθι των παιδικών του χρόνων.
    Λυπάμαι πολύ αλλά οι πρίγκιπες και οι πριγκίπισσες μας τελείωσαν.
    Τώρα ζούμε στο 2016.
    Ο άνθρωπος ταξιδεύει σε όλο τον κόσμο και ζει και δραστηριοποιείται επαγγελματικά όπου επιθυμεί.
    Αν στον δρόμο λοιπόν συναντήσεις κάποιον που έφαγε ένα χαστούκι……, μην κατηγορεί τον άνθρωπο που έπινε καφέ με αυτόν που βιαιοπράγισε, αλλά ρώτα τι είχε προηγηθεί….
    Ας αναλάβει ο καθένας την ευθύνη που του αναλογεί!

    Η κάτοικος του ξενώνα.
    Ισιδώρα Ρούτη.

    Υ.Σ.
    Φυσικά και είμαι στην διάθεση όσων θέλουν και μπορούν να βοηθήσουν, μέσω γόνιμου διαλόγου, να λήξει αυτή η έντονη αντιπαράθεση.

    • Δεν λογοκρίνω κείμενα που μου δίνουν,όταν είναι ενυπόγραφα.
      Την ευθύνη των γραφομένων την φέρει ο συγγραφέας του.
      Σ’αυτή την σελίδα δημοσιεύονται τα πάντα και σέβομαι και την επιθυμία μερικών να παραμένουν ανώνυμοι,εκτός αν τα κείμενα τους θίγουν τρίτους.
      Εκεί υποχρεωτικά,μόνο ενυπόγραφα δημοσιεύονται για ευνόητους λόγους..

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s