Αντιμετώπιση άγχους

images

της Εύης Σωτηροπούλου

Πώς να αντιμετωπίσετε το άγχος..

Τα τελευταία χρόνια έχει παρατηρηθεί μια κλιμακώμενη αύξηση του άγχους στη ζωή μας. Αυτό οφείλεται σε στρεσογόνες καταστάσεις όπως οι γρήγοροι ρυθμοί της ζωής και οι αυξημένες απαιτήσεις της καθημερινότητας και των καθηκόντων που καλούμαστε να επιτελέσουμε.

Το άγχος αποτελεί φυσιολογική αντίδραση του οργανισμού και βιώνεται διαφορετικά από τον καθένα. Εξαρτάται από τις συναισθηματικές και ψυχολογικές διεργασίες, τον τρόπο ζωής καθώς και τον τρόπο αντίληψης του κάθε ατόμου. Το άγχος σε συγκεκριμένα επίπεδα εμφάνισης είναι χρήσιμο διότι μας κινητοποιεί τόσο για δραστηριοποίηση όσο και για δημιουργικότητα.

Όταν όμως υπερβεί του φυσιολογικού οι επιπτώσεις του στη ζωή του ατόμου που πάσχει από άγχος είναι πολύ σοβαρές. Σε αυτή τη περίπτωση το άτομο βιώνει συναισθήματα μελαγχολίας , έντασης, ανησυχίας για το μέλλον, κυκλοθυμία, θυμό, ενοχές κτλ. Τα συναισθήματα αυτά με τη παραμονή του στρεσογόνου ερεθίσματος εντείνονται δημιουργώντας προβλήματα επιβράδυνσης στη ροή της καθημερινότητας του ατόμου καθώς μειώνουν τη λειτουργικότητα του. Ανεξάρτητα από το συναισθηματικό κομμάτι , το άγχος δημιουργεί και σωματικά συμπτώματα όπως πονοκέφαλοι, ταχυπαλμίες, εφίδρωση , αίσθημα πανικού, πόνο στο στομάχι, χέρια που τρέμουν κτλ. Τα σωματικά συμπτώματα εδραιώνονται με αποτέλεσμα πολλές περιπτώσεις ανθρώπων να εμφανίζουν χρόνιες παθήσεις που έχουν την αφετηρία τους στο άγχος.

Ας το πάρουμε όμως από την αρχή, ποιο είναι το πρόβλημα; Αυτή είναι η απάντηση που πρέπει να δώσουμε στον εαυτό μας και αφού προσδιορίσουμε τη φύση του προβλήματος να θέσουμε τις βάσεις για την άμεση επίλυση του. Πολλές φορές καταλήγουμε να αποφεύγουμε να σκεφτούμε το πρόβλημα και το καλύπτουμε με άλλες σκέψεις και δραστηριότητες που μας κάνουν να ξεχνιόμαστε. Όμως έτσι δεν εξαφανίζεται, υπάρχει και κάποια στιγμή θα επανεμφανιστεί και τότε η ένταση του σαφώς θα είναι μεγαλύτερη. Είναι απαραίτητο να αντιμετωπίζουμε τα προβλήματα μας θέτοντας τη βάση για το σχεδιασμό της επίλυσης τους διότι έτσι αντιμετωπίζουμε τη πηγή του άγχους. Αυτό γίνεται αφού γνωρίζουμε ποιο είναι το πρόβλημα, καταγράφουμε πιθανές λύσεις και τις αξιολογούμε γράφοντας τα υπέρ και τα κατά της κάθε μίας. Κάνοντας αυτά τα απλά βήματα έχουμε καταλήξει πλέον στη αποδοτικότερη λύση την οποία δεν αναβάλλουμε να πραγματοποιήσουμε.

Είναι σημαντικό να ελέγχουμε τις δυσάρεστες σκέψεις με το να αφιερώσουμε χρόνο στον εαυτό μας για να τις αξιολογήσουμε και βρούμε τη λύση για την καταπολέμηση τους. Δε πρέπει όμως να ξεχνάμε να μην ανησυχούμε για όσα δε μπορούμε να ελέγξουμε. Και αν το άγχος οφείλεται σε αλλαγές της ζωής μας πρέπει να τις αντιμετωπίσουμε ως μια θετική πρόκληση και όχι ως απειλή. Αν είναι δυνατόν προκαλέστε αλλαγές στη καθημερινότητα σας, κάνοντας πράγματα που σας ευχαριστούν.

Τέλος, ο σωστός προγραμματισμός του χρόνου συμπεριλαμβανομένου και του ελεύθερου λειτουργεί βοηθητικά ως προς την αποφυγή του άγχους που οφείλεται στα χρονικά περιθώρια των δραστηριοτήτων μας. Πρέπει να δίνουμε σημαντική αξία σε στιγμές χαλάρωσης και ηρεμίας, είτε μέσω της φυσικής άσκησης είτε με οποιοδήποτε άλλο τρόπο ο κάθε ένας αισθάνεται ανακούφιση. Επιπλέον μοιραστείτε τις σκέψεις, τις ανησυχίες και τα συναισθήματα σας με άτομα που εμπιστεύεστε. Η ζωή είναι δική σας αφιερώστε της τον ανάλογο χρόνο να τη κάνετε καλύτερη και να μην υποφέρετε από στρεσογόνα ερεθίσματα. Όλα τα προβλήματα έχουν τη λύση τους, και είναι πάντα κάπου εκεί για να την ανακαλύψετε.

One thought on “Αντιμετώπιση άγχους

  1. Παράθεμα: Ανασκόπηση του 2014 | vast@ village

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s