Μάρτης γδάρτης…

ImageGen.ashxΗ κρίση και η γενικότερη κατάντια του κοινωνικού μας βίου με όλα τα «υπέροχα» που συμβαίνουν στην χώρα μας,έχουν οδηγήσει σε μια γενικότερη κατάθλιψη και παραίτηση με αποτέλεσμα να μην έχουμε διάθεση για τίποτα.Το λοιπόν όχι,δεν είναι η ζωή οικονομικά μοντέλα και θεωρίες για αγρίους.Επιστροφή στην λαϊκή μας παράδοση,ένα διάλειμα βρε αδελφέ για «διαφημήσεις» !!!

Ευτυχώς που υπάρχουν τα έθιμα και οι παραδόσεις,για να μας ξυπνήσουν απο τον λήθαργο του καναπέ,να μας ζωντανέψουν παιδικές αναμνήσεις.Ο κόσμος πάντα είχε προβλήματα και πάντα πέρναγε δύσκολα,πολλές φορές και πολύ δυσκολότερα απο το να μην έχει να πληρώσει το ενοίκιο,ρωτήστε την γιαγιά ή το παππού να σας πει για πόλεμους και εμφύλιους.

Αυτό βέβαια δεν τους εμπόδιζε να κρατάνε ζωντανές πανάρχαιες παραδόσεις,να διασκεδάζουν αυθόρμητα και να κρατάνε ζωντανές τις πολιτιστικές τους αξίες.Πολλά απο τα έθιμα δεν ήταν τυχαία.Δεν ξύπνησε κάποιος ένα πρωί και είπε «ωραία ιδέα,θα το κάνουμε έτσι» αλλα υπήρχε πάντα ένα λαϊκό επιστημονικό υπόβαθρο.

Θυμάστε αυτά τα λιτά βραχιολάκια απο άσπρη και κόκκινη κλωστή,που μας έφτιαχναν οι γιαγιάδες ή οι μαμάδες για να μην μας κάψει ο Μάρτης;  Γιατί ήταν άσπρο-κόκκινο; Γιατί το φοράγαμε Μάρτιο μήνα; Τυχαία ή απλά έτσι ήταν μια μόδα; Για διαβάστε παρακάτω και θα δείτε ότι τελικά μερικά πράγματα εκτός απο δωρεάν έχουν και την πλάκα τους και την χρησιμότητα τους. Όσοι έχετε παιδιά αφήστε τον υπολογιστή σας και πιάστε κλωστές…

Είναι ένα έθιμο σύμφωνα με το οποίο αυτός που φορά το Μάρτη, κυρίως τα μικρά παιδιά, προστατεύονται είτε από ασθένειες γενικά ή «για να μην τα κάψει ο ήλιος» / για να «μην τα μαυρίζει ο ήλιος» ή για να «μην τα πιάνει το μάτι». Συμβολικά το λευκό και το κόκκινο χρώμα το συναντάμε συχνά στη δεισιδαιμονία όταν είναι να αποτρέψουμε κάποιο κακό. Αυτό μνημονεύεται και από τους αρχαίους Έλληνες συγγραφείς. Ο Αρτεμίδωρος στα «Ονειροκριτικά»[1] συσχετίζει τους διάφορους στεφάνους των μαγισσών, ο Βιργίλιος στα «Βουκολικά»[2] αναφέρει πολύχρωμους μίτους περιδεμένους τρεις φορές σε εικόνα ερωμένου για να τον σαγηνέψουμε. Ο Πετρώνιος αναφέρει όμοιες μαγγανείες, όπου δένουμε πολύχρωμο στήμονα στον τράχηλο. Οι Βυζαντινοί αναφέρουν τη χρήση βαμμένης κλωστής κατά της βασκανίας. Στα Ελευσίνια μυστήρια κατά την αρχαιότητα οι νεαροί μύστες φόραγαν κρόκους στο δεξί χέρι και στο πόδι. Πρόκειται λοιπόν για έθιμο πανάρχαιο, ή όμοιο πανάρχαιων εθίμων.

Το ιδιότυπο αυτό ασπροκόκκινο βραχιολάκι όταν έφευγε ο Μάρτιος στην κεντρική Ελλάδα τουλάχιστον το έβγαζαν και το κρεμούσαν στο πιο ψηλό κλαδί των δένδρων που ήταν πλησίον στα σπίτια με τις χελιδονοφωλιές και αυτό γιατί: Ο Μάρτιος είναι, ο μήνας της εαρινής μετανάστευσης πτηνών από την Αφρικανική ήπειρο στην Ελλάδα κυρίως και στα Βαλκάνια κατ΄ επέκταση.

Τα πτηνά αυτά μεταφέρουν συχνότατα ασθένειες των θερμότερων κλιμάτων που με την αυξημένη υγρασία της άνοιξης επωάζονται. Στη λαογραφία αναφέρεται πως τα παιδιά πρέπει να σέβονται, να αγαπουν και να μην πειράζουν τα χελιδόνια επειδή λειτουργούσαν ως «οικόσιτα» πτηνά που έκτιζαν τις φωλιές τους στους τοίχους των σπιτιών με το σκεπτικό ότι ήταν χρήσιμα εξολοθρεύοντας τα έντομα, κυρίως κουνούπια, που ήταν βλαβερά για τον άνθρωπο και τα οποία κουνούπια τα ίδια τα χελιδόνια μετέφεραν στο πτίλωμα τους από το ταξείδι τους από την Αφρική. Ο ένας λόγος ήταν εν μέρει αυτός, ο δεύτερος λόγος ήταν ότι οι παλαιότεροι γνώριζαν για τις ασθένειες αυτές και δεν ήθελαν τα παιδιά τους.

Μαζί με τα υγιή χελιδόνια και άλλα πουλιά μεταναστεύουν και ασθενή. Ειδικά το ασθενές χελιδόνι εάν δει κόκκινο χρώμα το αποφεύγει και δεν πλησιάζει, αντιθέτως το υγιές χελιδόνι μάζευει την ασπροκόκκινη κλωστίτσα που την βρίσκει στο ψηλό κλαδί του δένδρου και την μεταφέρει στην φωλιά του για να αποτρέψει την χρήση της από τον ασθενή εισβολέα και να κλωσήσσει τα υγιή αυγά του. Για τον λόγο αυτό της υγείας οι παλαιότεροι είχαν σκαρφιστεί την χρησιμότητα των χελιδονιών, κυρίως, και απέτρεπαν τα παιδιά να παίζουν μαζί τους και να πλησιάζουν τις χελιδονοφωλιές.

One thought on “Μάρτης γδάρτης…

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s